logo Facebook
I slova jsou činy

ROMAN ČEŠKA: Babiš nepochopil hlavní limit tohoto státu, tedy mentalitu úředníků

29. ledna 2019 09:55 / autor: Jan Mrzena

Roman Češka byl v devadesátých letech v epicentru ekonomické transformace. Součástí transformace byly po listopadu 89 i restituce. Měly nejen napravit křivdy komunistického režimu, ale staly se i součástí širší privatizace státního majetku. Většina postižených se svého majetku nebo náhrad dočkala. Proč se tehdy stát nevypořádal s majetkem církevním?

„Církevní restituce jsou fenomén, který provází na jedné straně ostych, na druhé straně pocit viny a na třetí straně populismus,“ řekl bývalý předseda výkonného výboru Fondu národního majetku a poslanec (ODA). „Pocit viny vedl k tomu, že je od začátku jasné, že je třeba se s církvemi vypořádat, protože to, co na nich napáchali komunisti, bylo prostě darebáctví. Oni likvidovali církev hmotně, likvidovali církev mentálně, likvidovali církev tím, že lidi od církve odřezávali,“ pokračoval Roman Češka.

„Částečná náprava se udělala tím, že hned na začátku se vydalo asi tři sta objektů sakrálního charakteru. Vědělo se, že je mnohem víc majetku, který církvím patřil, ale chyběla politická vůle udělat to gesto a majetek vrátit.“

Na legislativní úpravu se čekalo dvacet let.

Minulý týden církevní restituce českou politikou scénu opět rozhýbaly. Sněmovna schválila návrh KSČM na zdanění náhrad za nevydaný majetek, novelu podpořilo 106 poslanců z ANO, ČSSD, SPD a KSČM. Téma z veřejného prostoru hned tak nezmizí. Zákon putuje do Senátu, horní komora jej asi neschválí, vrátí se tedy zpět do sněmovny a ta jej prohlasuje znovu. Po očekávaném podpisu prezidenta dostane církevní restituce na stůl Ústavní soud.

„Často se mluví o vracení majetku nebo finanční náhradě. Zapomíná se ale, že stát přestane hradit to, co do té doby hradil. To znamená platy duchovních, platy administrativních pracovníků církví, a tak dál,“ popsal Roman Češka, který byl minulý rok ekonomem pražského arcibiskupství. „Když se na to podíváte čistě ekonomicky, tak ta dohoda byla extrémně výhodná pro stát.“

Fakt, že sněmovna schválila návrh na zdanění církevních restitucí vnímá Roman Češka jasně, „Je to čirý populismus. Politováníhodné je, že je to populismus, který vychází z dílny komunistů. Komunisté poškozovali církev čtyřicet let a teď jí poškozují znovu.“ Jak hospodaří církve s penězi z restitucí? Jaké jsou jejich vyhlídky na dobu, kdy dojde k definitivnímu vypořádání?

Roman Češka od konce devadesátých let podniká. Podělil se o vlastní zkušenosti s podnikatelským prostředím v České republice. Jak se tu podniká? Jaké je postavení podnikatelů vůči státu? Proč má stát privilegované postavení vůči podnikatelům? Nezneužívá ho?

Na celý rozhovor se můžete podívat ZDE: