logo Facebook
I slova jsou činy

V České republice je spousta krásných míst, která stojí za návštěvu, říká IVETA HAMARNEH

09. ledna 2020 07:02 / autor: Ilona Švihlíková

Cestovní ruch jako odvětví prochází dramatickými změnami. Dobře to ukázal pád cestovní kanceláře Thomas Cook, která byla de facto symbolem cestovního ruchu. Jenže Thomas Cook, vysvětluje odbornice na cestovní ruch a vysokoškolská pedagožka, podcenil dynamiku změn. Investoval do kamenných prodejen a do rozsáhlé vlastní letecké flotily za situace, kdy stále více cestovatelů volí individuální přístup. Pomocí Internetu jsou schopni si zajistit sami dopravu, ubytování i doprovodný program, který si zvolí na míru. Cestovní kanceláře jako takové nezmizí, myslí si Hamarneh, ale budou zasahovat jen určitý konzervativnější segment.

Problémy v cestovním ruchu se ovšem netýkají jen klasických cestovních kanceláří. Řada měst cítí, že je turisty zavalena a uvažuje o nějaké formě regulace. Iveta Hamarneh si nemyslí, že je to vhodná cesta. Obává se, že turisté si pak vyberou jinou destinaci, protože „možnost substituce“ je právě v cestovním ruchu značná. Vhodnější je rozptýlit turisty tak, aby se v případě ČR nekoncentrovali jen na Prahu, i když je jasné, že Praha prostě zůstane magnetem.

Dalším velkým tématem, které se cestovního ruchu jako odvětví kriticky dotýká, je boj proti klimatickým změnám. I proto v odborných kruzích rezonuje pojem „ekoturismus“, či udržitelný cestovní ruch. Hamarneh v tomto ohledu zdůraznila některé možnosti jako jsou cykloturistika či agroturistika a také důležitost toho, aby z cestovního ruchu měla prospěch místní komunita.

Na závěr Iveta Hamarneh vyzdvihla rostoucí oblibu destinací v České republice. Řada regionů a měst se snaží přitáhnout domácí návštěvníky různými festivaly, jarmarky, gurmánskými akcemi apod. Je z čeho vybírat. Možná se nakonec ukazuje platnost rčení, že „všude dobře, doma nejlépe.“